Kundepraten: Tore Nybø

Tore Nybø har alltid vært interessert i øl, men fikk for alvor interessen til å brygge sitt eget øl etter at han flyttet hjem fra Boston på 90-tallet. Øl revolusjonen startet i USA sent på 70-tallet så det var smaksrike øl som ble tilbudt der med et mangfold som vi ikke hadde her hjemme på den tiden. Etter å ha flyttet tilbake ble mangfoldet savnet og i 1998 begynte han å brygge hjemme. Da to andre hjemmebryggere startet Nøgne Ø i 2002 ble han involvert tidlig i dette initiativet. Han gikk inn på eiersiden i 2004 i Nøgne Ø og har vært med på utviklingen av bryggeriet fra å ha drevet det som en ren dugnadsbedrift uten noen på lønningslisten og frem til i dag hvor Nøgne Ø har 24 ansatte. I 2015 hadde bryggeriet en omsetning på 60 millioner kroner!

Det er imponerende det dere har fått til med Nøgne Ø. Hva har dere gjort for å bygge et så sterkt og godt merkenavn?

Vi har hele tiden satset på kvalitet og godt øl – de beste råvarer blir brukt uansett pris. Vi kan ikke konkurrere med de store på pris så kvaliteten og mangfoldet er det viktigste for oss. Vi er bevisste på å bygge en merkevare og nå etter 14 år ser vi at jungeltelegrafen er klart en av viktigste markedskanalene for oss. Det å få besøk og få folk inn til oss på bryggeriet så vi kan presentere vår historie og fortelle om våre produkter gir oss gode ambassadører.   Det å fornye seg er også viktig, og hele tiden introdusere nye produkter og smaker som gir oss oppmerksomhet. Siden det er ulovlig med markedsføring av alkohol er merkevare byggingen og redaksjonell omtale viktig.

 

Har det vært noen utfordringer underveis?

«Vi har nok gjort alle feilene som finnes i boka», sier Nybø med et lurt smil om munnen. Men det viktigste er å lære av de feilene man har gjort. Vi har opplevd rask vekst med de utfordringene dette medfører, men samtidig lært noe nytt hele veien. Vi må alle prøve og feile, og vi lanserer nyheter kontinuerlig nye smaker så ser vi hvilke som slår an blant folket.

nogneo

(Hentet fra Nøgne Ø sin hjemmeside)

Hvordan fikk du høre om CarShine?

Jeg har alltid vært veldig interessert i bil. Jeg har vært skeptisk til nye «lettvinne» metoder. Det å holde lakken fin har alltid vært hardt arbeid med slitsom voks – det skal koste krefter for å få godt resultat.  Jeg har alltid polert og stelt med bilen selv og har ikke hatt nok tid til å gjøre det slik en kan ønske.  I mai kjøpte jeg ny bil og innså at jeg ikke ville kunne klare å holde den slik jeg ønsket og lette etter nye muligheter. Da var det en bekjent av meg som anbefalte Ditec behandling for at lakken skulle holde seg fine med minimal egeninnsats. Han anbefalte CarShine jeg har nå testet deres behandling.  Dette er 3 måneder siden og bilen er merkbart lettere å holde ren. Får kommentarer om at jeg har ren og blank bil.  Jeg anbefaler CarShine og Ditec til alle skeptikere som ikke tror på «snarveier» til en langtidsløsning for lakkbehandling. Min erfaring så langt er at  vedlikeholdet  nå er en lek.

tore-nybo

Hva er det viktigste for at du skal være fornøyd som kunde?

Åpningstidene er fleksible på CarShine, det er praktisk at man kan komme etter arbeidstid. I tillegg opplevde jeg god kundeservice, og at kvaliteten på produktet har vist seg å holde det den lover så langt. Nå slipper jeg å bruke mye tid på å polere bilen, og er garantert at behandlingen holder seg fin i 9 år. Da kan jeg bruke tiden min på andre ting!

 

Hva gjør du helst på fritiden?

Jeg har ikke så mye fritid, det å drive bryggeri blir en livsstil. Men jeg er jo veldig bilinteressert, så i garasjen har jeg en 73-modell Jaguar E-type som skal restaureres. En gang jeg får tid!

 

Når ble du interessert i øl?

Jeg har alltid vært interessert i øl, men interessen blomstret for alvor da jeg arbeidet i USA tidlig på 80-tallet. Der var de mye lenger fremme på dette området. Jeg liker godt å reise og hente inspirasjon andre steder. Det første jeg gjør når jeg kommer til et nytt sted er å smake på det lokale ølet. Da kjenner jeg på de ulike smakene og om det er noe vi kan teste ut på Nøgne Ø. Vi har fokus på å hele tiden fornye oss og tilby noe nytt, for tiden har vi 28 ulike smaker!

 

Vi takker Tore Nybø så mye for praten, og gleder oss til å besøke dem på bryggeriet når de er ferdige med ombyggingen!